Tips for writing PR materials in Malay

The most frequently asked question among non-Malay PR-practitioners in Malaysia is - How to write a really good speech/press release in Malay

Well, there are no hard and fast rules:-) What is most important is - you have a passion for language-learning. If you do not like a particular language, you'd need to develop an interest in it (Sorry, there's no short-cut ;-), unless you are paying someone else to do your work).

Why it is important to master good speech-writing skills in Malay/Indonesian languages
(that is, if you are a PR-practitioner in Malaysia/Indonesia)

1) In Malaysia, the Malays and other "bumiputra" groups in Sabah and Sarawak making up the majority of the population - over 65% (Year 2008).
(Source: Wikipedia)

2) If you can write a good Malay speech, you can easily write speeches and press releases in the Indonesian language. This is very useful, especially if your company markets products/services in other parts of Asia
- With a population of 222 million people in 2006, Indonesia is the world's fourth most populous country
(Source: Wikipedia, 2008)

3) The increasing number of Malay/Indonesian bloggers/web-users
To reach out to this growing market, you need viral marketing - that means, communicating in ways that appeal to them :-)

Speech-writing tips
1) Use "peribahasa"s sparingly
Most PR personnel make the mistake of using too many "peribahasa"s (idioms, similes) in Malay speeches.
(Take note: you are writing a speech, not conducting a Malay literature class)

2) Use simple languages and interesting examples to highlight your company's products/services
Admit it- the main purpose for your company spokesperson to be out there on the stage is to promote products/services or enhance company image.
To grab the audience's attention, tell them something new:-)
- provide ideas/examples that they can relate to (See below for example)

______
Sample speech
Here is a speech written for the launch of the Malaysian Artistes Association's Mobile Messaging System
___________
Assalamulaikum WRBKT,

Yang berusaha, Presiden Persatuan Karyawan Malaysia, Saudara Freddie Fernandaz, seniman dan seniwati, ahli-ahli Karyawan, semua penggiat seni tanahahir, wakil-wakil dari pihak Media dan juga rakan-rakan peminat seni dan juga peminat artis sekalian.

Alhamdulilah dan terima kasih kepada semua yang hadir di Majlis Pelancaran Sahabat Karyawan pada petang ini. Majlis pada petang ini merupakan satu lagi Majlis bersejarah dimana kemudahan ICT telah diguna pakai untuk membantu memudahkan interaksi didalam bidang hiburan. Sebenarnya perkembangan teknologi adalah berkait rapat dan seiring dengan perkembangan didalam bidang hiburan.

Perkembangan teknologi yang digunakan untuk menyimpan rakaman hasil karya artis, telah berubah dengan cepat mengikut teknologi sejak kebelakangan ini.Bermula dengan rakaman piring hitam kemudian, ke kaset dan CD. Seterusnya ke MP3 dan sekarang Internet dan ke P2P. Dari Walkman, ke Nomad dan ke IPOD.

Teknik berinteraksi diantara artis dan peminat juga telah berubah, jika dahulu cara berinteraksi adalah melalui poskad dan surat. Sekarang SMS, MMS dan email lebih menjadi pilihan perhubungan. Teknologi juga telah memudahkan artis berkongsi maklumat dengan wujudnya laman web dan laman blog. Kemudahan laman web percuma seperti blogger, mySpace dan juga friendster telah meyemarakan lagi penggunaan ICT dikalangan artis dan juga karyawan.

Didalam kegairahan artis dan seniman menggunakan teknologi untuk berinteraksi dengan peminat, wujud juga jurang digital dimana artis yang mempunyai pengetahuan didalam bidang ini akan lebih kehadapan berbanding dengan mereka yang kurang arif mengenai bidang ICT ini. Oleh kerana wujudnya jurang digital didalam pengunaan ICT dikalangan artis ini, maka pihak DAPAT VISTA bersama-sama dengan Persatuan Karyawan telah mengambil initiatif untuk mewujudkan kemudahan-kemudahan yang penting seperti BLOG, Komuniti Maya dan kemudahan berinteraksi melalui SMS.

Oleh kerana artis merupakan golongan yang sibuk dan sentiasa mobil, maka proses mengemaskinikan laman blog yang diwujudkan untuk mereka juga unik dan mobil. Jika kemudahan mengemaskinkan laman blog yang diberikan diluar negara memerlukan artis berada dihadapan komputer, kemudahan BLOG yang diwujudkan oleh DAPAT untuk Sahabat Karyawan boleh dikemaskinikan dengan hanya menggunakan telefon bimbit sahaja. Dengan kemudahan ini Sahabat Karyawan bukan sahaja telah boleh mempunyai laman BLOG tetapi mereka juga mempunyai laman BLOG yang lebih canggih iaitu laman MOBLOG. Dengan laman MOBLOG ini maklumat boleh dikemsakini dimana sahaja mereka berada dengan hanya menggunakan kemudahan SMS dan juga MMS didalam telefon bimbit mereka.

Ruang pertemuan secara maya juga telah diwujudkan yang dinamakan KAMPUNG MMS KARYAWAN, dimana semua Sahabat Karyawan yang mendftar boleh berkongsi maklumat dan berinteraksi dengan Sahabat Karyawan yang lain di laman web karyawan.dapat.net. Di sana mereka boleh menghantar berita bergambar, menambah komen dan berinterkasi secara maya bagi mengeratkan lagi pertalian diantara mereka dengan para peminat.

Dalam masa yang sama juga kemudahan ini akan digunakan oleh Pihak Persatuan Karyawan bagi memudahkan hebahan maklumat kepada semua ahli dan pihak pengurusan.

Pihak DAPAT VISTA sebenarnya telah juga mewujudkan kerjasama dengan pihak stesen radio RTM, Polis Diraja Malaysia dan agensi kerajaan didalam memajukan kemudahan interaksi diantara organisasi dengan orangramai.

Diharap dengan wujudnya kemudahan teknologi yang dibangunkan ini ianya akan dapat memeriahkan dan merapatkan perhubungan diantara pihak artis dengan pihak Pengurusan Persatuan Karyawan khasnya dan diantara artis dengan peminat pada amnya.

Sekian terima kasih.

No comments: